Barndom uden vold
Undersøgelser viser, at to til fire elever i hver skoleklasse lever i familier med vold. Størstedelen af dem taler ikke med nogen om det, og kun en ud af ti får tilbudt hjælp. Børn, der vokser op i hjem med vold, trives dårligere og har lavere selvværd, de har sværere ved at knytte venskaber og koncentrere sig i skolen og er oftere ensomme.
Banrdom uden vold's bestyrelse

Fra ventre: Heidi Krumhardt Mortensen, medlem af bestyrelsen og rådgiver i Kongehuset. Karin Skjødt Hindkjær, forperson og direktør i Ole Kirk’s Fond. Lisbeth Jessen, direktør. Sine Egede Eskesen, medlem af bestyrelsen og udviklingsdirektør i Bikubenfonden samt Line Rasmussen, projektchef for det sociale område i Ole Kirk’s Fond.

Ingen børn skal vokse op med vold
Børn har øget risiko for at udvikle ptsd, angst, depression og misbrug og forsøger oftere at begå selvmord, hvis de vokser op med vold i hjemmet. Uanset om børnene selv er udsat for vold eller er vidne til vold i hjemmet. I Barndom Uden Vold har vi som en central del af vores agenda at samle ledere fra staten, kommuner, regioner, politi, sundhedsvæsen og NGO’er for at drøfte voldens kerneårsager og de faktorer, der fastholder børn i voldsprægede miljøer. Gennem disse møder arbejder vi på at skabe en fælles forståelse af, hvordan vi bedst muligt kan anvende vores viden til at udvikle nye, effektive løsninger, der kan beskytte og støtte voldsudsatte børn. Sammen stræber vi efter at skabe en fremtid, hvor ingen børn skal vokse op med vold.
Et fælles formål

Barndom Uden Vold afprøver nye veje sammen med ledende fagfolk, der beskæftiger sig med forebyggelse af vold, hjælp til voldsudsatte og rammerne for sociale indsatser. Barndom Uden Vold har været vært for flere aktørseminarer (billedet), hvor problemforståelse og mulige nye løsninger drøftes med et tværsektorielt blik på bla. sociale forhold, sundhed, jura og økonomi.

Om os
Lisbeth Jessen

Lisbeth er blandt andet uddannet på Politiskolen og Copenhagen Business School og har mange års erfaring som efterforsker, børneafhører, forhandler og leder i politiet. Hun forlod politiet i 2016 efter 28 år for at blive direktør for NGO-en Danner, hvor hun i en årrække var en stærk stemme for kvinder og børns rettigheder. Siden marts 2023 har hun stået i spidsen for dette forandringsprogram, hvor hun har gennemført analyser, inddraget fagprofessionelle og mennesker med levede erfaringer i forandringsarbejdet.

Henriette Winther

Henriette har en bred erfaring som journalist i DR og med kommunikation og fortalerarbejde i danske og internationale ngo’er og den kommunale sektor.

Tarek Kelani

Tarek har beskæftiget sig med erhvervspsykologi og traumeforståelse under sin uddannelse til psykolog, hvor han blandt andet arbejdede i forandringsbureauet Operate.

Camilla Sort

Camilla tilrettelægger og faciliterer systemiske forandringsprojekter. Hun har med afsæt i designtænkning været en vigtig del af det grundlæggende indsigtsarbejde for Barndom Uden Vold.

Kontakt os
Vi stopper vold mod børn i familien

Uanset om du har brug for information, vil dele dine tanker eller gerne vil samarbejde, er du altid velkommen til at kontakte os. Sammen kan vi gøre en forskel for børn, der har brug for en tryg og sikker opvækst.